Saturday, March 14, 2009
Τι έχει να προσφέρει ο Στέφανος Μάνος
Αφορμή για την ανάρτηση αυτή είναι ένα σχόλιο που είδα στο facebook, στο wall ενός προσώπου που εκτιμώ. Το σχόλιο αυτό έγραφε, πάνω-κάτω: ο Στέφανος Μάνος είναι 70 ετών, δεν έχει κάτι καινούργιο να προσφέρει. Γιατί να τον ψηφίσουμε; Είναι ένα ερώτημα, το οποίο δεν μπορώ να μην απαντήσω.
Κατ' αρχήν να υπενθυμίσω ότι η τελευταία κυβερνητική θητεία του κ. Μάνου έληξε το Νοέμβριο του 1993. Έχουν περάσει 16 χρόνια χωρίς να έχει κάποια υπεύθυνη θέση, από την οποία να ασκήσει πολιτική. Όμως από όλες τις θέσεις που πέρασε (από Υφυπουργός Οικισμού το 1977, Υπουργός Περιβάλλοντος - ο πρώτος! - το 1978, Υπουργός Πε.Χω.Δ.Ε. το 1990 και Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών το 1991-1993) άφησε αξιόλογο έργο. Είναι ίσως ο πολιτικός, που με τις αποφάσεις του βελτίωσε περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο πολιτικό της Μεταπολίτευσης τη ζωή μας. Αναφέρω ενδεικτικά: πεζοδρομήσεις, λεωφοριόδρομοι ήσαν δική του πρωτοβουλία. Η προσπάθεια (που η Νέα Δημοκρατία στη συνέχεια ανακάλεσε) να έχει κάθε νέα οικοδομή πιλοτή, για να μπορούν να σταθμεύουν τα αυτοκίνητα των ενοίκων της. Η διάσωση της Πλάκας. Τα θεμέλια για την πρώτη σοβαρή χωροταξική νομοθεσία (που επί Αντώνη Τρίτση, το 1983, και σε αρκετά νερωμένη μορφή ψηφίσθηκε ως ν. 1337/1983). Η απόσυρση των αυτοκινήτων, που μείωσε το νέφος της Αθήνας κατά 50%. Τα αυτοχρηματοδοτούμενα έργα - μπόρεσαν και ολοκληρώθηκαν, και μάλιστα πριν από τις προθεσμίες παραδόσεως (πράγμα πρωτοφανές, για όποιον γνωρίζει για δημόσια έργα στην Ελλάδα), το Ρίο-Αντίρριο, το Αεροδρόμιο των Σπάτων και η Αττική Οδός. Η σοβαρή μείωση του πληθωρισμού - 4 μήνες μετά την αλλαγή κυβέρνησης ο πληθωρισμός έπεσε σε μονοψήφιο νούμερο για πρώτη φορά μετά τη δεκαετία του '70. Υπάρχουν και πολλά άλλα που μπορούν να προστεθούν, να είστε σίγουροι.
Θέλω να προσδιορίσω ένα χαρακτηριστικό των ενεργειών του κ. Μάνου: τη διορατικότητα. Όταν ο ίδιος μιλούσε για αυτοχρηματοδότηση δέχονταν χλευασμούς και συκοφαντίες - όταν, όμως, παραδίδονταν τα αντίστοιχα έργα, με πολύ μεγάλη καθυστέρηση, άκουγε τα "ευχαριστώ". Σκεφθείτε πόσο διαφορετική θα ήταν η ζωή στις μεγαλουπόλεις, ιδίως στην Αθήνα, εάν κάθε νέα οικοδομή είχε πιλοτή. Η διορατικότητά του αυτή διατηρείται ακόμη και τώρα, που είναι 70 ετών, όπως διατηρείται και ο ενθουσιασμός του για την ενασχόληση με την πολιτική.
Ας υπενθυμίσω το εξής: η πρώτη, πλήρης φιλελεύθερη πλατφόρμα στην Ελλάδα εκφράσθηκε από τους "Φιλελεύθερους". το κόμμα που ίδρυσε ο κ. Μάνος το 1999. Οι Φιλελεύθεροι κατέθεσαν και πρόταση για αναδιαμόρφωση του ασφαλιστικού συστήματος βάσει του κεφαλαιοποιητικού μοντέλλου, πρόταση που αποτελεί μια από τις βάσεις οποιασδήποτε βιώσιμης μεταρρυθμιστικής προσπάθειας στην Ελλάδα. Αλλά και μετά την αναστολή της λειτουργίας των Φιλελευθέρων ο Στ. Μάνος συνέχισε να κινείται πολιτικά, προσπαθώντας πάντοτε να προωθεί ιδέες καινοτόμες. Δική του ήταν και η περίφημη ιδέα για την αξιοποίηση του παλαιού αεροδρομίου του Ελληνικού, διά της οποίας όλη η Αθήνα θα γέμιζε πάρκα, ιδέα που υιοθέτησε στη συνέχεια και προώθησε η Φιλελεύθερη Συμμαχία. Την ιδέα αυτή την προέβαλε πριν από ενάμισυ έτος περίπου, στα 68-69 του. Παρά την ηλικία του, εξακολουθεί να είναι μάχιμος και να είναι μηχανή παραγωγής ιδεών.
Για να μην γράψω κι άλλα, σας αφήνω να τα δείτε μόνοι σας.
Κατ' αρχήν να υπενθυμίσω ότι η τελευταία κυβερνητική θητεία του κ. Μάνου έληξε το Νοέμβριο του 1993. Έχουν περάσει 16 χρόνια χωρίς να έχει κάποια υπεύθυνη θέση, από την οποία να ασκήσει πολιτική. Όμως από όλες τις θέσεις που πέρασε (από Υφυπουργός Οικισμού το 1977, Υπουργός Περιβάλλοντος - ο πρώτος! - το 1978, Υπουργός Πε.Χω.Δ.Ε. το 1990 και Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών το 1991-1993) άφησε αξιόλογο έργο. Είναι ίσως ο πολιτικός, που με τις αποφάσεις του βελτίωσε περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο πολιτικό της Μεταπολίτευσης τη ζωή μας. Αναφέρω ενδεικτικά: πεζοδρομήσεις, λεωφοριόδρομοι ήσαν δική του πρωτοβουλία. Η προσπάθεια (που η Νέα Δημοκρατία στη συνέχεια ανακάλεσε) να έχει κάθε νέα οικοδομή πιλοτή, για να μπορούν να σταθμεύουν τα αυτοκίνητα των ενοίκων της. Η διάσωση της Πλάκας. Τα θεμέλια για την πρώτη σοβαρή χωροταξική νομοθεσία (που επί Αντώνη Τρίτση, το 1983, και σε αρκετά νερωμένη μορφή ψηφίσθηκε ως ν. 1337/1983). Η απόσυρση των αυτοκινήτων, που μείωσε το νέφος της Αθήνας κατά 50%. Τα αυτοχρηματοδοτούμενα έργα - μπόρεσαν και ολοκληρώθηκαν, και μάλιστα πριν από τις προθεσμίες παραδόσεως (πράγμα πρωτοφανές, για όποιον γνωρίζει για δημόσια έργα στην Ελλάδα), το Ρίο-Αντίρριο, το Αεροδρόμιο των Σπάτων και η Αττική Οδός. Η σοβαρή μείωση του πληθωρισμού - 4 μήνες μετά την αλλαγή κυβέρνησης ο πληθωρισμός έπεσε σε μονοψήφιο νούμερο για πρώτη φορά μετά τη δεκαετία του '70. Υπάρχουν και πολλά άλλα που μπορούν να προστεθούν, να είστε σίγουροι.
Θέλω να προσδιορίσω ένα χαρακτηριστικό των ενεργειών του κ. Μάνου: τη διορατικότητα. Όταν ο ίδιος μιλούσε για αυτοχρηματοδότηση δέχονταν χλευασμούς και συκοφαντίες - όταν, όμως, παραδίδονταν τα αντίστοιχα έργα, με πολύ μεγάλη καθυστέρηση, άκουγε τα "ευχαριστώ". Σκεφθείτε πόσο διαφορετική θα ήταν η ζωή στις μεγαλουπόλεις, ιδίως στην Αθήνα, εάν κάθε νέα οικοδομή είχε πιλοτή. Η διορατικότητά του αυτή διατηρείται ακόμη και τώρα, που είναι 70 ετών, όπως διατηρείται και ο ενθουσιασμός του για την ενασχόληση με την πολιτική.
Ας υπενθυμίσω το εξής: η πρώτη, πλήρης φιλελεύθερη πλατφόρμα στην Ελλάδα εκφράσθηκε από τους "Φιλελεύθερους". το κόμμα που ίδρυσε ο κ. Μάνος το 1999. Οι Φιλελεύθεροι κατέθεσαν και πρόταση για αναδιαμόρφωση του ασφαλιστικού συστήματος βάσει του κεφαλαιοποιητικού μοντέλλου, πρόταση που αποτελεί μια από τις βάσεις οποιασδήποτε βιώσιμης μεταρρυθμιστικής προσπάθειας στην Ελλάδα. Αλλά και μετά την αναστολή της λειτουργίας των Φιλελευθέρων ο Στ. Μάνος συνέχισε να κινείται πολιτικά, προσπαθώντας πάντοτε να προωθεί ιδέες καινοτόμες. Δική του ήταν και η περίφημη ιδέα για την αξιοποίηση του παλαιού αεροδρομίου του Ελληνικού, διά της οποίας όλη η Αθήνα θα γέμιζε πάρκα, ιδέα που υιοθέτησε στη συνέχεια και προώθησε η Φιλελεύθερη Συμμαχία. Την ιδέα αυτή την προέβαλε πριν από ενάμισυ έτος περίπου, στα 68-69 του. Παρά την ηλικία του, εξακολουθεί να είναι μάχιμος και να είναι μηχανή παραγωγής ιδεών.
Για να μην γράψω κι άλλα, σας αφήνω να τα δείτε μόνοι σας.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment