Wednesday, March 5, 2008

Αντισημιτισμός, επίσημη ιστορία ή ελευθερία του λόγου;

Το Ελληνικό Παρατηρητήριο των Συμφωνιών του Ελσίνκι θριαμβολογεί για την καταδίκη των στελεχών της ακροδεξιάς εφημερίδας "Ελεύθερος Κόσμος" για παράβαση του αντιρατσιστικού νόμου 927/1979. Ωστόσο, πρέπει να αντιμετωπίζουμε με πολλές επιφυλάξεις τους πανηγυρισμούς αυτούς. Όχι από αναισθησία προς το Ολοκαύτωμα των Εβραίων κατά το Β' Παγκόσμιο Πόλεμο - ούτε από συμπάθεια ή συμπαράσταση στη διάδοση μισαλλόδοξων και ρατσιστικών ιδεών, στις οποίες επιδίδεται ο "Ελεύθερος Κόσμος", αλλά από δέσμευση υπέρ της ελευθερίας του λόγου. Με τη λογική του ν. 927/1979 θα μπορούσε να ψηφισθεί κι άλλος νόμος, ο οποίος θα τιμωρεί τις προσβολές κατά των Χριστιανών ή των Μουσουλμάνων, γενικώς, που θα καθιστούσε εθνικές ή θρησκευτικές ομάδες κριτές του βαθμού ελευθεροστομίας του καθενός (βλ. το αντίστοιχο, ατυχές νομοθέτημα στη Μεγάλη Βρετανία). Επίσης, η ύπαρξη μοναδικής, "επίσημης" ιστορίας, την οποία κανείς δεν επιτρέπεται να αρνηθεί, ακόμη και για το Ολοκαύτωμα, θα δικαιολογούσε αντίστοιχες απαγορεύσεις για όποιον τολμούσε να αμφισβητήσει την "επίσημη" ελληνική ιστορία (ή ό,τι, τέλος πάντων, αποφασίσει το Υπουργείο Παιδείας να βάλει στο βιβλίο της Στ' Δημοτικού). Για το λόγο αυτό, τέτοιου είδους καταδίκες μάλλον ανησυχία και προβληματισμό πρέπει να προκαλούν. Αντιθέτως, θα πρέπει να σταθούμε στην περίφημη μειοψηφούσα γνώμη του Δικαστή Oliver Wendell Holmes στην απόφαση του αμερικανικού Ανωτάτου Δικαστηρίου Αbrams v. United States, στην οποία γράφει ποια θα πρέπει να είναι η αντιμετώπιση ιδεών, σαν αυτές που εκφράζονται στον "Ελεύθερο Κόσμο": “the best test of truth is the power of the thought to get itself accepted in the competition of the market". Εκτός κι αν θεωρούμε ότι είμαστε στην πλειοψηφία μας πρόβατα και δεν θα καταλάβουμε την πραγματική αλήθεια.

4 comments:

ΔΕΥΚΑΛΙΩΝ said...

΄΄Εκτός κι αν θεωρούμε ότι είμαστε στην πλειοψηφία μας πρόβατα και δεν θα καταλάβουμε την πραγματική αλήθεια.΄΄

...δεν είμαστε;...
κατα τ'άλλα συμφωνώ απόλυτα με την ανάλυση σας.
Η πραγματική απάντηση στους ΄΄εξτρεμισμούς΄΄ ορισμένων δεν είναι η δικαστική οδός, ωστόσο κάποιοι δεν θα πρέπει να κρύβονται σιωπηλά πίσω από την ελευθερία του λόγου, μόνο ο δημόσιος αντίλογος θα αποτρέψει από ορισμένους ΄΄λύκους΄΄ να μαντρώσουν το ΄΄κοπάδι με τα πρόβατα΄΄...

Averell said...

@ δευκαλίων

Με όλο το σεβασμό, νομίζω ότι δεν είμαστε - αν είμαστε πρόβατα, τότε ας μας πάρουν και το δικαίωμα ψήφου. Συμφωνώ απολύτως με την "πραγματική απάντηση στους 'εξτρεμισμούς΄' που προτείνετε.

William said...

Νομίζω πως η διά νόμου προστασία της Ιστορίας έχει τα ακριβώς αντίθετα από τα επιθυμητά από τους νομοθέτες αποτελέσματα για τρεις λόγους
1) Αν κάποιες πτυχές της ιστορίας προστατεύονται από το Νόμο (π.χ. το Ολοκαύτωμα) και κάποιες όχι (π.χ. η Γαλλική Επανάσταση) τότε ο κάθε κακόβουλος θα μπορεί να υποθέσει πως στην πρώτη περίπτωση δεν υπάρχουν αρκετές αποδείξεις για να προστατεύσουν την Ιστορία και έτσι χρειάζεται να επέμβει το Κράτος-Προστάτης για να την προστατεύσει.
2) Αν κάποιες παραχαράξεις της ιστορίας απαγορεύονται και κάποιες άλλες όχι, τότε ο κάθε καλόβουλος θα υποθέτει πως όποια ιστορία δεν απαγορεύεται, είναι αληθινή με τη σφραγίδα και την εγγύηση του Κράτους-Προστάτου.
3) Υπάρχουν πολύ σοβαρά στοιχεία από έρευνες που δείχνουν ότι το να διαψεύδει κανείς επίμονα την παραπληροφόρηση πολύ απλά δεν πιάνει ή έχει το αντίθετο αποτέλεσμα. Είναι πολύ αποτελεσματικότερο να διαχέει κανείς επίμονα την έγκυρη πληροφορία.

Μία σύντομη εξήγηση για το (3) εδώ, και τα σχετικά επιστημονικά άρθρα από το : άρθρο 1, άρθρο 2.

Averell said...

Στη Γαλλία το αδίκημα ονομάζεται "αμφισβήτηση εγκλήματος κατά της ανθρωπότητας" (contestation de crimes contre l'Humanité) - βλ. σχετικό ρεπορτάζ για σχετική δίκη (και ανατροπή καταδικαστικής αποφάσεως λόγω παραγραφής) εδώ.